Peers4parents: werken aan de emotionele begeleiding van je hoogbegaafde kind

De paradox van het ouderschap is dat je als ouder soms ten einde raad de hulp inroept van experts, terwijl je uiteindelijk zelf je kind als beste kent.

De Amerikaanse psycholoog James T. Webb, co-auteur van de boeken ‘De begeleiding van hoogbegaafde kinderen’ en ‘Misdiagnose van hoogbegaafden. Handreikingen voor passende hulp’ ontwikkelde een training die uitgaat van de kracht van ouders.

De doelstelling van deze oudergespreksgroepen is dat ouders zich ondersteund voelen, met elkaar uitwisselen en hun eigen wijsheid leren kennen en daardoor hun eigen kind(eren) emotioneel beter kunnen begeleiden.

Op 14 en 15 april 2017 leidde Webb in Nederland de eerste facilitators op en ik was daarbij. 🙂 Klik op de foto voor een filmpje over de eerste Europese facilitatortraining.

Opbouw oudergespreksgroepen
In 10 bijeenkomsten delen ouders hun ervaringen onder begeleiding van twee facilitators. De bijeenkomsten zijn thematisch en behandelen onderwerpen als:
– de kenmerken van hoogbegaafde kinderen
– communicatie: de sleutel tot relaties
– grenzen stellen en het aanleren van zelfdiscipline; en
– intensiteit, perfectionisme en stress.

De oudergespreksgroepen in Zuidland en Zoetermeer starten na de zomervakantie.

Wil je een voorproefje? Bezoek dan de ‘Uurtjes Hoogbegaafdheid’ op maandagochtend in juni 2017 in de Brede School in Zuidland.
5 juni 2017 – Thema: Kenmerken van ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafdheid
12 juni 2017 – Thema: Communicatie met je hoogbegaafde kind
19 juni 2017 – Thema: Motivatie, enthousiasme en onderpresteren
26 juni 2017 – Thema: Signalering van hoogbegaafdheid op school

Bij de Workshops vind je meer informatie over het Uurtje Hoogbegaafdheid.

Wil je meer informatie over de oudergespreksgroepen? Kijk dan op Peers4parents.nl.